Opublikowany przez: emka1007 2011-08-19 17:16:23
W okresie niemowlęcym wyróżnia się 7 skoków rozwojowych:
1. Przypada na okres po ukończeniu 1 miesiąca życia. Dziecko jest już wtedy bardziej wrażliwe na docierające bodźce. Poprawia się jego wzrok i smak, a na twarzy może nawet zagościć uśmiech.
2. Drugi skok pojawia się około 8 tygodnia. Maleństwo zaczyna różnicować dźwięki. Obserwuje również twarze rodziców, swoje łapki. Rozpoczyna się droga do kontrolowania własnych ruchów. Maluch unosi swoją główkę z pozycji na brzuszku. Na usłyszaną muzykę reaguje radością.
3. Kolejny skok przypada na 3 miesiąc życia niemowlęcia. Dziecko rozpoznaje emocje rodziców, ich radość i złość. Ruchy stają się bardziej skoordynowane. Wydaje z siebie różne dźwięki, np. pisk.
4. W okolicach IV-V miesiąca następuje czwarty skok rozwojowy. U dziecka można zauważyć wtedy próby chwytania przedmiotów, potrząsania nimi oraz obracania. Pojawia się reakcja na usłyszane własne imię. Podczas jedzenia maluch odpycha butlę jeśli nie jest głodny. Dzieciątko położone na brzuszku będzie przewracało się na plecy. Powoli rozpoczyna wymawianie literek s,z,r.
5. Skok piąty pojawia się około 6 miesiąca. Nazywany jest tzw. lękiem separacyjnym. Oznacza on lęk, który odczuwa dziecko, jeśli traci kontakt z jednym z rodziców, gdy zniknie on z pola jego postrzegania. Może towarzyszyć temu płacz. Również kontakt z nowo poznanymi osobami może powodować płacz i lęk przed nieznanym. Dziecko potrafi też skupić się na szczegółach takich jak: sznureczek czy guziczek przy zabawce. Maluch w tym okresie pcha już zabawki, łapie mniejsze przedmioty, ściąga skarpetki.
6. Przypada ona na 8 i 9 miesiąc życia malucha. Zaczyna on rozumieć nazwy przedmiotów i otaczających go osób. Silnie rozwija się wtedy dziecięca inteligencja. Pojawiają się zaczątki poczucia humoru. Dziecko trzymane przed lustrem bawi się własnymi minami.
7. Ostatni skok rozwojowy pojawia się w okolicach 11-12 miesiąca życia. Dziecko jest już na tyle rozwinięte, że mówi pierwsze słowa, wyraża swoje zdanie słowem „nie”. Umie naśladować odgłosy. Kojarzy następstwo wydarzeń po sobie. Poradzi sobie nawet z małymi puzzlami. Rozpoczyna się czas kiedy maluch-wspina się żeby sięgnąć jakiś przedmiot, schodzi z kanapy, przynosi zabawki, papuguje rodziców.
Ważnym jest, aby mieć świadomość, że każdy maluch rozwija się we własnym tempie i nie należy oczekiwać książkowych umiejętności od każdego brzdąca. Ważne jest, aby dziecko w rozwoju towarzyszyć i wspomagać go swoją obecnością i miłością.
opr. na podst.: www.boboclub.pl, www.cudownedzieci.pl
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.