Badacze z Uniwersytetu w Edynburgu zbadali, jak stres wpływa na rozwój mózgu dziecka w czasie ciąży. Okazało się, że mózg niemowląt może być kształtowany przez poziom stresu, jakiego doświadcza ich matka w czasie ciąży.
Badano poziomstresu u ciężarnych, aby następnie zweryfikować te dane z obrazem mózgu niemowlaka po przyjściu na świat. Wykorzystano do tego hormon stresu – kortyzol, którego poziom zmienia się w organizmie w zależności od ilości bodźców stresogennych i ich natężenia.
Stres w ciąży wpływa na rowój mózgu dziecka
Na potrzeby badania naukowcy pobrali próbki włosów od 78 kobiet w ciąży, aby określić ich poziom kortyzolu w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Niemowlęta tych mam przeszły serię skanów mózgu przy wykorzystaniu rezonansu magnetycznego, nieinwazyjnego badania, które miało miejsce podczas snu dziecka.
Wyniki badan jasno wskazują, że podwyższony poziom kortyzolu w ciąży może powodować zmiany w mózgu dziecka obejmującą tzw. ciało migdałowate, czyli partie mózgu odpowiedzialne za rozwój emocjonalny i społeczny dziecka.
Lekarze twierdzą, że odkrycie wskazuje na pilną potrzebę lepszego wsparcia zdrowia psychicznego i fizycznego kobiet przed ciążą i w czasie jej trwania. Eksperci dodają, że kobiety w ciąży, które czują się zestresowane lub chory, powinny zwrócić się o pomoc do swojej położnej lub lekarza prowadzącego ciążę, a przy wsparciu większość problemów zdrowotnych można w ciąży dobrze opanować.
Wiadomo, że stres mamy wpływa na rozwój zachowania dziecka i zdolność do regulowania jego emocji w miarę rozwoju. Nowe badanie jest pierwszym przypadkiem, gdy naukowcy zastosowali obiektywną miarę - poziom hormonu kortyzolu - u matki, aby zbadać powiązania z rozwojem mózgu dziecka. Poprzednie badania przeprowadzono zwykle za pomocą kwestionariuszy wypełnianych przez ciężarne w czasie ciąży i w trakcie rozwoju dziecka.
Naukowcy odkryli, że wyższy poziom kortyzolu we włosach matki był związany ze zmianami strukturalnymi ciała migdałowatego niemowląt, a także różnicami w połączeniach mózgowych. Badacze wskazują również, że wyniki mogą wskazywać, dlaczego niektóre dzieci mają problemy emocjonalne podczas późniejszego rozwoju.
Badanie nadzorował profesor James Boardman, dyrektor Jennifer Brown Research Laboratory w MRC Centre for Reproductive Health na Uniwersytecie w Edynburgu.
- Nasze odkrycia są wezwaniem do działania w celu wykrywania i wspierania kobiet w ciąży, które potrzebują dodatkowej pomocy podczas ciąży, ponieważ mógłby to być skuteczny sposób promowania zdrowego rozwoju mózgu ich dzieci - powiedział profesor James Boardman.