Zacznę od zdania, z którym nie zgadza się Violetka. W artykule: "Jak rozpoznać zdolnego przedszkolaka?" napisałam "Poziom rozwoju intelektualnego jest bardzo wysoki, natomiast rozwójspołeczno-emocjonalny bardzo często jest poniżej normy dla wieku życiadziecka." Tak jest, ale nie musi tak zostać.
Równie często z czasem następujewyrównanie tych poziomów. Aby tak się stało pomocne są w tym różnegorodzaju zajęcia grupowe, w trakcie których dziecko uczy sięwspółdziałania z innymi. Najpopularniejsze są zajęcia teatralne lubinne tego typu, ale można samemu tez zadbać o taki kontakt z rówieśnikami wgrupie. Rodzice mogą zorganizować wycieczkę ze znajomymi, którzy majadzieci w podobnym wieku. Jeśli to nie pomoże, można poprosić o pomocpedagoga lub psychologa, którzy zajmują się praca z takimi zdolnymi dziećmi.
Ważne jest, aby dziecko nie bało się zadawać pytań i nie poprzestało na gotowych rozwiązaniach. Dorośli mają za zadanie inspirować dziecko, pokazywać gdzie można znaleźć odpowiedzi na zadane pytania. Nie odpowiadać, a wręcz pytać: Jak myślisz? I dać czas na odnalezienie własnej odpowiedzi, nowych rozwiązań.
Bardzo ważne w życiu każdego dziecka nie tylko tego zdolnego jest czytanie książek przez rodziców. Czytanie rozwija wyobraźnię, wprowadza dziecko w świat wartości, zwiększa zasób słów. Poznaje świat kultury, dowiaduje się o wielu rzeczach. Dzięki temu lepiej rozumie tekst i polecenia – co ma ogromne znaczenie w szkole.
Bardzo ważne jest żeby dziecko czuło się akceptowane i rozumiane, wówczas nie uruchamia w sobie wewnętrznego krytyka. W przeciwnym razie dziecko zaczyna wycofywać się z działań i naśladuje innych żeby zyskać akceptację.
źródło: "Mój przedszkolak" J. Święcicka
MNONKA