Opublikowany przez: IwonaSza 2013-07-02 20:49:00
Po wakacyjnej beztrosce pełnej zabaw i ruchu na świeżym powietrzu nadchodzi pierwszy szkolny dzwonek. By zapewnić wszechstronny rozwój dziecka, w jego planie dnia nie może zabraknąć aktywności fizycznej. Dlatego rodzice często zadają sobie pytanie, jaką dyscyplinę wybrać, by dziecko jak najwięcej czerpało z zajęć, chętnie na nie uczęszczało i nie traciło zapału.
Jak wybierać?
Na boisku piłkarskim podział ról jest jasny: mamy obrońców, napastników, pomocników, bramkarza i kapitana. Zwykle nie są przypisane przypadkowo, do każdej z nich potrzebny jest bowiem szczególny zestaw cech fizycznych i kompetencji, który powoduje, że właśnie w tej konkretnej roli dziecko czuje się najlepiej. Spostrzegawczy trener potrafi to dostrzec i wykorzystać naturalny potencjał zawodnika.
Podobnie jest w życiu szkolnym: w klasie czy grupie rówieśników młodzi ludzie pełnią rozmaite role. Uważna obserwacja dziecka na boisku pomoże rodzicowi określić życiowe predyspozycje malucha i pomóc mu odnaleźć się w nowej sytuacji – na przykład pierwszego dnia w szkole. Z kolei obserwując świadomie preferowane role dziecka, łatwiej dobierzemy dla niego optymalną dyscyplinę sportową.
"Szkółka piłkarska Nivea" to porady dla rodziców, którzy chcą wiedzieć, na co zwracać uwagę chcąc rozwijać naturalny potenciał dziecka - w życiu, w szkole i w sporcie. Pomysły na zabawy ruchowe i treningi z dzieckiem, zostały przygotowane przez światowych ekspertów z Akademii Ajax Amsterdam. Wszystko po to, aby móc rozwijać mocne strony i naturalne predyspozycje młodych ludzi.
PIŁKARZ CZY SPRINTER?
Fizjoterapeuta Paweł Zawitkowski, jeden z ekspertów programu, doradza:
Wielu rodziców pyta, jak dobrać najlepszy sport dla dziecka – taki, który wciągnie, będzie sprawiał przyjemność, a jednocześnie zapewni wszechstronny rozwój. Wybór optymalnej dyscypliny sportowej powinien być wynikiem obserwacji preferencji młodego człowieka, reakcji na zadania ruchowe, temperamentu i innych cech, takich jak budowa ciała, napięcie mięśniowe (by człowiek mógł przybierać różne pozycje, jego mięśnie muszą pracować, czyli odpowiednio się napinać, umożliwiać przyjmowanie i utrzymywanie różnych pozycji ciała) i spójność stawowa (czyli luźne i elastyczne lub mało rozciągliwe stawy). Przykładowo – dziecko z tzw. niższym napięciem mięśniowym i niższą spójnością stawową jest bardziej gibkie, elastyczne od rówieśników i może mieć naturalne predyspozycje do koszykówki gimnastyki czy tańca.
Innym ważnym czynnikiem są cechy wydolnościowe. Są one uwarunkowane genetycznie, ale też w dużym stopniu możliwe do wytrenowania.
Zwracajmy uwagę czy organizm dziecka ma predyspozycje do długich obciążeń wytrzymałościowych, czy przeciwnie – do krótkich treningów interwałowych i szybkich krótkich wysiłków. Jak to rozpoznać?
„Już w przedszkolu widzimy jak nasza pociecha rozkłada sobie wysiłek, czy robi sobie często krótkie odpoczynki naprzemiennie z szaloną aktywnością, czy może biegać bez przerwy w każdych warunkach i nie widać po niej zmęczenia. Maluch będzie też swym zachowaniem w codziennych sytuacjach deklarował, czy lubi „bezpośrednie starcie”, współpracę czy raczej taktyczne rozgrywki na odległość.” - Zauważa Paweł Zawitkowski.
Jeśli dobierzemy sport według takiego klucza, możemy być pewni, że dziecka nie spotka zawód, nie ogarnie go zniechęcenie ani frustracja.
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
sas_anka74 2013.08.22 11:15
No tak, tylko jeszcze potrzebna jest dostępność różnorodnych klubów sportowych, a nie tylko piłkarskich.
Mariola1811 2013.07.10 11:14
Jeżeli dziecka coś nie interesuje, nie chce - to po co zmuszać? Lepiej znaleźć dziedzinę sportu, która będzie mu sprawiała przyjemność.
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.