Opublikowany przez: ULA 2009-11-06 08:00:40
Setki podobnych rozmów odbierają każdego dnia konsultanci Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111. Dzwonią do nich dzieci z całej Polski: potrzebujące pomocy, wsparcia, opieki, a przede wszystkim - zwykłej rozmowy. O codziennych smutkach, radościach, problemach w szkole, kłótniach z kolegami i niezrozumieniu ze strony najbliższych… Dzieci proszą o rady i wskazówki; chcą razem z konsultantami szukać rozwiązań trudnych sytuacji. 6 listopada mija rok, odkąd mają taką możliwość.
Z inicjatywy Komisji Europejskiej telefony zaufania dla dzieci o numerze 116 111 powstają we wszystkich krajach UE. W Polsce, piątym kraju Unii, w którym uruchomiono numer, usługę realizuje Fundacja Dzieci Niczyje, a Partnerem Technologicznym i Głównym Sponsorem 116 111 jest firma Polkomtel SA, operator Plusa. Działanie telefonu 116 111 jest współfinansowane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Patronat nad telefonem objęło Ministerstwo Edukacji Narodowej.
- Nasze 12-miesięczne doświadczenie w obsłudze Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 dowodzi, że inicjatywa Komisji Europejskiej w sprawie tworzenia telefonów 116 111 jest ważną i trafną odpowiedzią na potrzeby najmłodszych Europejczyków – powiedziała Lucyna Kicińska, koordynator Telefonu 116 111.
- Dzieci i młodzież bez wsparcia rodziców i opiekunów mają niewiele możliwości szukania pomocy w trudnych dla siebie sytuacjach. Telefon 116 111 uruchomiony przez Fundację Dzieci Niczyje i Plusa to ważne narzędzie pomocy najmłodszym. Od 6 listopada 2008 roku odebraliśmy ponad 85 000 telefonów.
Statystyki Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 wskazują, że dzieci i młodzież najczęściej rozmawiają z konsultantami o swoich kontaktach z kolegami, trudnych pierwszych miłościach oraz relacjach z rodzicami i rodzeństwem.
Konsultanci 116 111 odbierają także telefony dotyczące przemocy – rozmawiają z ofiarami, świadkami, a także ze sprawcami. Część kontaktów dotyczy trudnych emocji, odczuć i stanów osób dzwoniących – samotności, strachu, złości, nieśmiałości, wstydu, poczucia winy, rozgoryczenia itp. Bardzo ważnym tematem rozmów jest także dojrzewanie i seksualność.
- Większość dzieci dzwoni tylko raz. Rozmawiamy o trudnościach i kłopotach młodych ludzi, razem z nimi szukamy rozwiązań i zwykle na tym kończy się kontakt. Czasem zdarza się jednak, że ktoś dzwoni do nas ponownie i opowiada o tym, co udało mu się osiągnąć, dziękuje za wsparcie – powiedziała konsultantka telefonu 116 111. – Właśnie wtedy słyszymy jak ważne dla dzieci jest to, że telefon 116 111 działa: anonimowo, bezpłatnie oraz dyskretnie.
Wszystkie szkoły gimnazjalne w Polsce zostały zaproszone do współpracy przy rozpowszechnianiu wiedzy o Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111. Nauczyciele i pedagodzy otrzymali plakaty, ulotki oraz scenariusz zajęć nt. pomocy telefonicznej.
Akcją edukacyjno-informacyjną zostało objętych blisko 1,5 mln uczniów szkół gimnazjalnych. - Zajęcia według przygotowanego przez nas scenariusza odbywają się już w wielu szkołach. Dzwoniący mówią nam, że wiedzą o 116 111 od nauczyciela i dzięki lekcji odważyli się wykręcić numer, porozmawiać o swoich kłopotach i trudnościach – powiedział konsultant telefonu 116 111.
Dzięki platformie technologicznej zbudowanej przez firmę Polkomtel SA, operatora Plusa, każdego dnia, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 12.00 do 20.00 czterech konsultantów może jednocześnie prowadzić rozmowy z osobami, które zadzwoniły pod numer 116 111.
Dla wielu młodych ludzi bardzo ważne jest, że z konsultantami można skontaktować się online. Strona internetowa telefonu www.116111.pl umożliwia zadanie anonimowego pytania konsultantom 116 111. Tą drogą do specjalistów Fundacji Dzieci Niczyje trafiło blisko 2000 wiadomości od dzieci i młodzieży.
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.