
Rozwój dzieci pięcioletnich cechuje szybko wzrastającą aktywność ruchowa, postępujący rozwój umysłowy i motoryczny oraz zwiększającą się rola czynnika świadomości w postępowaniu.
Równocześnie rozszerzają się zainteresowania dziecka, pogłębiane przez dokładniejsze obserwacje, dociekanie przyczyn różnych poznawanych faktów i zjawisk. Zwiększa się też możliwość dłuższego skupienia uwagi na jednym temacie.
W wieku pięciu lat zachodzą duże zmiany w rozwoju społecznym dziecka, nasila się potrzeba współdziałania z rówieśnikami na zasadach przez nich ustalonych, przejawia się wrażliwość na opinię otoczenia, rodzi się chęć współzawodnictwa.
Dzieci staja się coraz bardziej zdolne do wykonywania wyznaczonych im zadań, koncentrowania uwagi wokół jednego tematu wspólnego dla całej grupy.
Równocześnie wzrastają możliwości ich twórczej ekspresji: ruchowej, słownej, wokalnej i plastycznej.
Opracowanie:
Ekspert Anna Olędzka-Bukowska, Przedszkole Żyrafa
Polsko-Angielskie Przedszkole Muzyczne.